6 feb. 2014

Stickad mössa och stickad sjal







En stickad mössa och sjal till mig själv. Jag har använt ett enkelt garn från Red Heart som funkar jätte bra till mössa och sjal "supermjukt"
Sjalen gjorde jag lite liten med flit så att det inte skulle bli knöligt under jackan. Mönstret är samma som jag använde till angorasjalen.

Så här stickade jag mössan:
Jag lade upp 125 maskor på rundstickor 3. Stickade ett varv räta maskor. Sedan ett varv med aviga maskor för att få den lilla rullkanten. Därefter stickades hela mössan i slätstickning. När mössan mätte 23 cm började jag att minska på vartannat varv.

Första minskningsvarv:* 2 räta tills  21 maskor 2 maskor tills i bakre maskbågen*  *-* varvet ut.
Andra minskningsvarv: * 2 räta tills  19 maskor 2 maskor i bakre maskbågen*  *-* varvet ut.
Tredje minkningsvarvet: * 2 räta tills  17 maskor 2 maskor tills i bakre maskbågen*  *-* varvet ut.
Fortsätt att minska på detta sätt tills det inte går att minska mer. När det börjar bli för få maskor på rundstickan så att det är svårt att sticka med den , byt då till strumpstickor. Klipp av tråden och trä igenom dom sista maskorna och dra åt. Fäst sedan trådarna. Hoppla - så har du en mössa :)

5 kommentarer:

  1. Supersnyggt!! Och härliga färger :) Så klart vacker modell / Anna

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder och väldigt fina färger på både mössa och sjal! / Annika

    SvaraRadera
  3. Det är när jag ser så här fina stickarbeten som jag önskar att jag använde mössa och halsduk. Så jättefint. Jag blir för varm om huvudet av både mössa och halsduk. Men det är klart, när det är svinkallt måste man ju ha i alla fall mössa!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Superfin mössa! En sån vill jag också ha! Nästa gång jag stickar mössa får det bli ngt sånt! (inser att jag faktiskt inte stickat en enda mössa i vinter...) Snyggt med matchande sjal till.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jättefin mössa, man kan aldrig ha för många :) Ska nog prova att sticka en efter ditt mönster. Allt gott /Ulrika

    SvaraRadera